advertise

استیل

ورق استیل جز یکی از مواردی به شمار می‌رود که خصوصیت های خاص خود را داشته است و بر پایه آهن ساخته می شود ولی در ساخت ورق استیل از آلیاژهای دیگری نیز استفاده می‌شود که موجب افزایش مقاومت در برابر ضربه خوردگی، انعطاف پذیری و غیره خواهد شد. ورق استیل به دو شکل شیت و رول در بازار عرضه می گردد و دارای سطحی صاف و براق بوده و همچنین ضد زنگ می باشد.
اگر بخواهیم در مورد خصوصیت ورق استیل مطلبی را بیان کنیم باید به صورت خلاصه ورق استیل را اینگونه توصیف کنیم که ضد اسید، نسوز و روکش دار است و می‌توان به صورت براق و مات در بازار آن را خریداری نمود. ورق استیل در ایران تولید نمی شود و اکثراً در بازار از کشورهای دیگر این ورق وارد می‌شود که در این رابطه می‌توان به کشورهایی همانند چین، ژاپن، اوکراین، فرانسه، آلمان، کره جنوبی و تایوان و غیره اشاره نمود و البته در گذشته ها علاوه بر کشورهای ذکر شده این محصول از آلمان، ژاپن و آمریکا بیشتر وارد می شد اما اگر نگاهی به واردات این روزها داشته باشیم کشورهایی نظیر تایوان و چین و کره بیشتر به چشم می خورند و ورق استیل که توسط کشورهای تایوان و کره جنوبی ساخته می شود نسبت به بقیه دارای کیفیت بالاتری خواهد بود.
البته در کشور ایران نیز اقدامات بسیار خوبی در خصوص تولید ورق استیل صورت گرفته است و در کارخانه های آلیاژی اصفهان و یزد نیز به تعداد محدود این ورق تولید می‌شود.


 یکی از سوالات متداولی که توسط مشتریان در خصوص ورق استیل پرسیده می شود خاصیت ضد زنگ بودن آن می باشد؛ همانطور که ذکر کرده ایم تولید ورقه استیل برپایه آهن بوده است و در ساخت آن از عناصر بسیار متغیری استفاده می شود و به همین جهت موجب شده تا در برابر عواملی چون خوردگی و زنگ دارای مقاومت بالایی باشند و همچنین انعطاف پذیری و استحکام آنها نیز افزایش داشته باشد و در ساخت آن از عناصر بسیار متغیر استفاده گردیده ولی با اضافه کردن عنصری همانند کروم خاصیت ضد زنگ بودن ورق شکل می گیرد و اگر حداقل در استیل ۱۰.۵ درصد کروم وجود داشته باشند قطعاً دارای خصوصیت ضد زنگ می باشد. ورق استیل در ضخامت های مختلفی تولید می شود و دارای اندازه های متفاوتی می باشد به صورت کلی عرض این ورقه ها در تولید شامل ۱۰۰ و ۱۲۵ و ۱۵۰ سانتی متر می باشد. ورق استیل به دو صورت قطعات مستطیل و مربع تولید می گردد و همان گونه که اشاره کرده ایم که دارای ابعاد متنوع بوده و مقاومت بالایی داشته اند.


کاربرد ورق استیل

در صنایع مختلف می توانیم به عنوان یکی از رایج ترین و کاربردترین مواد خام به ورق استیل اشاره کنیم که دارای کاربردهای بسیار زیادی می باشد و همچنین خصوصیات متفاوت آنها سبب شده تا قیمت‌ ورق استیل نیز متغیر باشد. تقسیم بندی ورق های استنلس بر پایه آلیاژی بوده که داشته اند و استیل ها دارای چند سری می باشند و معروفترین نوع استیل در بازار به استیل ۳۰۰ و ۴۰۰ اختصاص داشته و خاصیت ضد زنگ در استیل ۳۰۰ وجود دارد.
این گروه از ورق استیل تقسیم بندی های مختلفی دارند که از بین آنها استیل ۳۰۴ از مصرف زیادی برخوردار بوده و معمولاً برای تزیینات و دکوراسیون از استیل گروه ۴۳۰ استفاده می‌کنند که نسبت به استیل سری ۳۰۰ از قیمت مناسب‌تر برخوردار بوده و دارای قابلیت شکل‌پذیری مناسبی هستند. برای وسایل کوچک از استیل سری ۴۰۰ استفاده شده و با اینکه استیل ۴۱۰ مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد اما در مقابل سایش دارای مقاومت قابل قبولی است و می توان در استیل ۴۲۰ آن را پولیش کرد و همین پروسه موجب شده تا برای کارد، قاشق و چنگال از این نوع ورق استیل استفاده شود.


اما بصورت کلی سری ورقهای استیل به گروه های زیر تقسیم بندی می شوند:


ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل ۴۳۰

ورق استیل ۴۲۰

ورق استیل ۳۱۰

ورق استیل ۳۰۹

ورق استیل ۲۰۱