advertise

ورق روغنی ( ورق نورد سرد)

تولید ورق سرد به این شکل است که دارای غلتک هایی در بالا و پایین می باشد که وظیفه تعیین ضخامت ورق و نگهدارنده ورق را به عهده دارند تا از خم شدن جلوگیری شود. فرآیند تولید این نوع ورق بر اساس نیروی کششی و فشاری می‌باشد. و بعد به مرحله اسید شویی رفته تا لایه اکسیدی ورق از بین برود و در انتها به مرحله‌ای می‌رود که برای جلوگیری از تنش حرارتی از شعله مستقیم به ورق خودداری می کنند که به این مرحله گرمایش می گویند.
در مرحله بعد از دمای گرمایش ورق کم شده که به این مرحله همگن سازی می گویند. در انتها به مرحله خنک سازی می‌رسد و به تدریج خنک می‌شود.این نوع ورق در کارخانه بر اثر نیرو با غلتک ها به ضخامت مورد نظر تبدیل می‌شود.این ورق به دلیل آلیاژهایی که دارد قابلیت کشش دارد و در اثر نیروی وارده شکسته نمی‌شود.ضخامت های ورق روغنی از ۰.۳ تا ۳ میلیمتر می‌باشد و عرض استاندارد آنها از ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتیمتر می‌باشد.


ورق روغنی خود به سه دسته تقسیم می‌شود:

● ورق معمولی با استاندارد St ۱۲
● ورق نیمه کششی با استاندارد St۱۳
● ورق فوق کششی با استاندارد St۱۴
ورق روغنی St۱۴ تاریخ مصرف معینی دارد و پس از انقضای تاریخ مصرف آن به St۱۲ تبدیل می شود و از استحکام آن کاسته می‌شود. ورق های EK۲ جزو ورق های روغنی هستند که با لعاب کاری می توان در صنایعی چون لوازم آشپزخانه استفاده کرد.